Всичко за новия Ford Ranger от първа ръка
Кой можеше да предположи, че Ranger ще претърпи толкова драстична трансформация? От стария модел не е останало абсолютно нищо - нито твърдото окачване, нито шумният двигател, нито неудобната кабина... Новите му характеристики изглеждат впечатляващо на теория. Нашият редактор Красимир Кирилов пропътува 10 000 км до Южна Африка, за да открие как те са претворени в реалния живот...
Кой можеше да предположи, че Ranger ще претърпи толкова драстична трансформация? От стария модел не е останало абсолютно нищо - нито твърдото окачване, нито шумният двигател, нито неудобната кабина... Новите му характеристики изглеждат впечатляващо на теория. Нашият редактор Красимир Кирилов пропътува 10 000 км до Южна Африка, за да открие как те са претворени в реалния живот.
Когато в края на септември колегата ми от Ирландия Джарлат Суини сподели, че е получил покана за тест на новия Ford Ranger в Южна Африка (там ще се произвежда моделът за европейските пазари), му завидях от дън душа. Звъннах веднага в Мото-Пфое, за да проверя дали случайно не се е получила покана и за представител от България. „Първият тест е предназначен само за журналисти от най-големите пазари на пикапи”, беше обезкуражаващият отговор.
Носът ми увисна, но само след пет минути отново бях във форма. Казах си: „Поехме отговорността през 2012-а да организираме теста за Международен пикап на годината именно в България. Крайно време е големите компании най-накрая да ни сложат на картата на Европа!” И се почна едно дълго и напоително писане на имейли, телефонни разговори, убеждаване... Е, в крайна сметка Ford of Europe клекна, осъзнавайки че България също вече е част „of Europe”.
Повярвайте ми, трудът си струваше! Не само заради интересната обиколка на завода на Ford в Претория и не само заради уникалния офроуд тест в дълбокия „буш” на националния парк Крюгер (на английски думата „bush” означава „храсталак”, но на местния език африкаанс тя има много по-широко значение, обхващайки най-дивата природа, която можете да си представите).
Едно е всичко това да бъде извършено чисто механично, съвсем друго е, когато натискаш рязко спирачките, за да не блъснеш някоя невъзмутимо пасяща зебра, почти невидима до последния момент, навиваш волана докрай и нагазваш в тясна, но дълбока река, а в същото време на лявата седалка до теб главният дизайнер на Ford ти обяснява как точно е трябвало да бъде конструиран новият Ranger, за да бъде възможно всичко това...
Всъщност, нека разказът ми за Ranger започне именно с Крейг Метрос - основният „виновник” за създаването на новия модел. Той е роден в Детройт преди 48 години и започва да се занимава с автомобилен дизайн още на 10-годишна възраст, когато собственоръчно „произвежда” първите си моделчета тип Matchbox. Метрос оглавява дизайнерския отдел на Ford в автомобилната столица на света от дълги години, но след като приключва с последния си проект по създаването на американския пикап F-150, решава да си вземе шапката и да се премести в Мелбърн, Австралия.
„Трябваха ми няколко години, за да разбера как точно се използват пикапите извън САЩ. Австралия беше най-доброто опитно поле за тази цел. Сега за нищо на света не бих рискувал да тръгна от Мелбърн за Даруин например (става дума за 3500-километров пущинак - б.а.) с някакъв друг автомобил, освен с пикап като новия Ranger”, обяснява ми Метрос, докато носът на нашия Ranger се е вирнал на 45 градуса нагоре при едно от изкачванията в буша, приканвайки цяло стадо дребни, но безогледно нахални маймуни да изпробват захвата на предната му решетка.
Сърфист по природа и на практика, Метрос е смел в прогнозите си: „Наистина вярвам, че този пикап ще промени правилата на играта”. Неговият колега и пръв приятел Гари Боус (родом и той е от щата Мичиган) - технически директор на проекта Ranger - е по-умерен в прогнозите си: „Нашата програма минимум е да възвърнем четвъртата позиция на Ranger по продажби в Европа (след Toyota, Nissan и Mitsubishi - б.а.)”.
Изцяло съм съгласен, че Toyota Hilux наистина има непоклатимо реноме и че, за да надделее над такъв противник, Ranger ще има нужда от нещо повече от чисто обективни предимства. Той е по-голям, по-комфортен и по-мощен от Hilux, но малцина са тези, които ще имат възможността да направят пряко сравнение между двата модела в ежедневието. Ключова роля в този двубой ще има и рекламната стратегия…
Пълният текст на статията можете да прочетете в следващия брой на сп. ВАНОВЕ (неразделна част от сп. КАМИОНИ - бр. 9/2011, в разпространение от 7 ноември).