Volkswagen Amarok Automatic – комфорт на осма степен

сп. Камиони, 2012, Бр. 10
06.02.2013

Volkswagen Amarok Automatic – комфорт на осма степен

Volkswagen Amarok и досега си беше безспорен лидер сред пикапите по отношение на комфорта, ергономията и оборудването. С добавянето на новата 8-степенна автоматична скоростна кутия към конструкцията му германските инженери държат да напомнят на конкуренцията...

Volkswagen Amarok и досега си беше безспорен лидер сред пикапите по отношение на комфорта, ергономията и оборудването. С добавянето на новата 8-степенна автоматична скоростна кутия към конструкцията му германските инженери държат да напомнят на конкуренцията, че нямат никакво намерение да чакат някой да ги настигне. Няма да спорим с тях, не и след трите дни, прекарани зад волана на версията 8AT

м за забавянето на тези, които очакваха статията ни за Amarok 8AT да бъде публикувана още през септември, когато го тествахме за пръв път. Случи се така, че само няколко дни по-късно имахме възможност да го изпробваме в рамките на големия сравнителен тест за определяне на носителя на титлата International Pick-up Award, който се проведе на английското офроуд трасе Милбрук.
Естествено, предпочетохме първо да се фокусираме върху представянето на модела в силно конкурентна среда и затова отложихме индивидуалния му тест чак за края на годината. Надяваме се обаче, че също както ние изпитахме празнично чувство по време на шофирането на автоматичния Amarok, така и най-върлите фенове на пикапите ще намерят в лицето на настоящата статия малък коледен подарък.
Досега Volkswagen предлагаше Amarok само с 6-степенна механична скоростна кутия. Тъкмо когато всички очакваха следващото попълнение в гамата му да бъде оборудвано с традиционната за производителя от Хановер автоматизирана трансмисия DSG, инженерите на „народната“ марка изненадаха своите фенове с най-обикновен хидротрансформатор (или хидродинамичен преобразувател на въртящия момент).
Наричаме хидротрансформатора „най-обикновен“ поради две причини. Първо, той отдавна е добил популярност сред пикапите като възможно най-надеждното конструктивно решение при тегленето на тежки товари. Второ, хидродинамичният преобразувател се отличава с по-опростена конструкция в сравнение с относително сложната система с два съединителя при DSG.
Товарен капацитет и надеждност – това са две характеристики, които имат абсолютен приоритет, когато става дума за пикапи. Ако добавим към тях и акцента върху комфорта, който е изключително силно изразен при Amarok (много по-силно, отколкото при който и да било друг пикап), ще разберем защо Volkswagen залага толкова много на новата 8-степенна автоматична версия.
Ще попитате, кому са нужни цели осем предавки? Най-добре е да зададете този въпрос на германския производител ZF (поддоставчик на Volkswagen), който до момента е произвел няколко милиона такива трансмисии, намерили приложение при най-различни модели автомобили. Тъй като ZF най-вероятно ще ви отговори, че числото 8 просто е равно на произведението 4х2 (а съвсем доскоро повечето автоматици бяха 4-степенни ), ние също ще се въздържим да любопитстваме: а защо само осем?
Отделяйки настрана първа „планинска“ и осма „магистрална“, остават „само“ шест предавки, които всъщност никак не са много за един офроуд модел, на който по подразбиране би могло да му се наложи да пълзи по най-различни наклони под тежестта на всевъзможни товари (не забравяйте, че при автоматиците липсва демултипликатор). ZF гарантира само, че 8АТ притежава изключително висока енергийна ефективност – нещо, което не е отличителна черта на повечето автоматици.
Да вземем например резултатите от нашия тест, при който Amarok изцяло спази обещанието на Volkswagen за среден разход под 8 л/100 км. Дял за този отличен резултат без съмнение има както превъзходният софтуер, така и „бързата“ управляваща механика, с чиято помощ предавките се сменят почти мигновено. Накратко, автоматичната трансмисия упражнява максимално прецизен контрол върху предаването на наличните 420 Н.м към колелата.
Един от малкото є недостатъци се крие в невъзможността да се изкачват големи наклони с обороти на празен ход (т.е. без да се пипва педалът на газ­та, както обичат да процедират повечето потребители на пикапи). Това леко неудобство обаче се компенсира напълно от факта, че хидротрансформаторът не генерира обичайното за сухите съединители триене, а позволява на автомобила да потегля и да маневрира с ниска скорост без абсолютно никакво износване.
Колкото по-стръмен е баирът и колкото по-тежък е товарът (или тегленото ремарке), толкова по-целесъобразно е приложението на хидротрансформатора в конструкцията на един пикап. Модулното устройство на автоматичната трансмисия на Amarok позволява тя да се прилага в комбинация с различни системи за пълноприводно задвижване. Засега обаче тя се предлага само при версията с перманентно предаване, не и при варианта Part-Time.
Това означава, че Volkswagen залага на автоматиката най-вече при по-богато оборудваните модификации, които са предназначени не толкова за тежък офроуд, колкото за максимално комфортно движение по стандартната пътна мрежа. В потвърждение на това усиленото окачване вече се предлага като опция (доскоро нямаше разлика в цените на стандартното „комфортно“ и усиленото „твърдо“ окачване), като в комплект с него върви и подкартерната защита.
Решението на Volkswagen за използване на ZF 8AT дава поводи за още едно крайно любопитно предположение: вероятността компанията да планира по-голям и по-мощен двигател за Amarok в близко бъдеще. Засега няма да изпадаме в плен на американската мечта за повече кубици, а ще отбележим само, че наличните 1968 куб. см в комплект с битурбо са напълно достатъчни за 99% от предизвикателствата, които могат да изкочат пред един пикап в ежедневието. Максималната скорост достига почти 180 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км отнема по-малко от 11 секунди.
Движението с висока скорост под контрола на перманентната система 4Motion е много по-стабилно в сравнение с типичните представители на школата Part-Time. Ако сте принудени да се съобразявате с ограничението към скоростта по междуградските пътища, ще забележите, че при 90 км/ч стрелката на оборотомера показва само 1400 об/мин. Разходът на гориво при това положение е едва 6,8 л/100 км с непокрит товарен отсек (след монтажа на хардтоп или капак икономичността се подобрява с още десетина процента, като едновременно с това използваемостта на товарното пространство се повишава значително).
Възможностите за движение извън пътя пък се допълват от наличието на серийна система за ограничаване на скоростта при спускане по наклон, както и от блокаж на задния диференциал. Все пак, ако Amarok има претенциите да бъде сред лидерите и в условията на офроуд, Volkswagen наистина трябва да помисли върху евентуалното вграждане на по-голям двигател под предния му капак.
Провеждайки теста, впечатление ни направиха и няколко интересни „дреболии“. Например „интелигентният“ софтуер за управление на системата Старт-Стоп управлява изключването на двигателя според силата, с която шофьорът натиска педала на спирачката .
За сметка на това пък двигателят се изключва всеки път при маневриране напред-назад .
Двата основни режима, в които функционира автоматичната трансмисия – D / S (стандартен / спортен), изглеждат доста привлекателно на теория, но на практика спортният режим е абсолютно излишен при Amarok (при Tuareg може би е оправдан). Дори в режим D при рязко натискане на газта оборотите се вдигат до 4500 об/мин, преди да се превключи на по-висока предавка.
Едно от допълнителните предимства на автоматиката е косвеното удължаване на ресурса на спирачните наклади. Тъй като двигателят разполага със сериозен спирачен момент, предавките се сменят доста бързо в низходящ ред, когато шофьорът реши да спира само с отнемане на газта.
Без да се задълбаваме в повече подробности, държим да обобщим накратко основните качества, с които Amarok е далеч пред повечето си съперници: комфорт, возия, ергономия, качество на материалите в купето, видимост, икономичност. Каква е цената на всичко това ли? Хвърлете един бърз поглед върху сравнителната таблица долу и ще разберете, че всъщност тя е съвсем конкурентна.


 

Красимир Кирилов

<< Обратно към новините