Volkswagen Amarok Automatic – комфорт на осма степен
Volkswagen Amarok и досега си беше безспорен лидер сред пикапите по отношение на комфорта, ергономията и оборудването. С добавянето на новата 8-степенна автоматична скоростна кутия към конструкцията му германските инженери държат да напомнят на конкуренцията...
Volkswagen Amarok и досега си беше безспорен лидер сред пикапите по отношение на комфорта, ергономията и оборудването. С добавянето на новата 8-степенна автоматична скоростна кутия към конструкцията му германските инженери държат да напомнят на конкуренцията, че нямат никакво намерение да чакат някой да ги настигне. Няма да спорим с тях, не и след трите дни, прекарани зад волана на версията 8AT
м за забавянето на тези, които очакваха статията ни за Amarok 8AT да бъде публикувана още през септември, когато го тествахме за пръв път. Случи се така, че само няколко дни по-късно имахме възможност да го изпробваме в рамките на големия сравнителен тест за определяне на носителя на титлата International Pick-up Award, който се проведе на английското офроуд трасе Милбрук.
Естествено, предпочетохме първо да се фокусираме върху представянето на модела в силно конкурентна среда и затова отложихме индивидуалния му тест чак за края на годината. Надяваме се обаче, че също както ние изпитахме празнично чувство по време на шофирането на автоматичния Amarok, така и най-върлите фенове на пикапите ще намерят в лицето на настоящата статия малък коледен подарък.
Досега Volkswagen предлагаше Amarok само с 6-степенна механична скоростна кутия. Тъкмо когато всички очакваха следващото попълнение в гамата му да бъде оборудвано с традиционната за производителя от Хановер автоматизирана трансмисия DSG, инженерите на „народната“ марка изненадаха своите фенове с най-обикновен хидротрансформатор (или хидродинамичен преобразувател на въртящия момент).
Наричаме хидротрансформатора „най-обикновен“ поради две причини. Първо, той отдавна е добил популярност сред пикапите като възможно най-надеждното конструктивно решение при тегленето на тежки товари. Второ, хидродинамичният преобразувател се отличава с по-опростена конструкция в сравнение с относително сложната система с два съединителя при DSG.
Товарен капацитет и надеждност – това са две характеристики, които имат абсолютен приоритет, когато става дума за пикапи. Ако добавим към тях и акцента върху комфорта, който е изключително силно изразен при Amarok (много по-силно, отколкото при който и да било друг пикап), ще разберем защо Volkswagen залага толкова много на новата 8-степенна автоматична версия.
Ще попитате, кому са нужни цели осем предавки? Най-добре е да зададете този въпрос на германския производител ZF (поддоставчик на Volkswagen), който до момента е произвел няколко милиона такива трансмисии, намерили приложение при най-различни модели автомобили. Тъй като ZF най-вероятно ще ви отговори, че числото 8 просто е равно на произведението 4х2 (а съвсем доскоро повечето автоматици бяха 4-степенни ), ние също ще се въздържим да любопитстваме: а защо само осем?
Отделяйки настрана първа „планинска“ и осма „магистрална“, остават „само“ шест предавки, които всъщност никак не са много за един офроуд модел, на който по подразбиране би могло да му се наложи да пълзи по най-различни наклони под тежестта на всевъзможни товари (не забравяйте, че при автоматиците липсва демултипликатор). ZF гарантира само, че 8АТ притежава изключително висока енергийна ефективност – нещо, което не е отличителна черта на повечето автоматици.
Да вземем например резултатите от нашия тест, при който Amarok изцяло спази обещанието на Volkswagen за среден разход под 8 л/100 км. Дял за този отличен резултат без съмнение има както превъзходният софтуер, така и „бързата“ управляваща механика, с чиято помощ предавките се сменят почти мигновено. Накратко, автоматичната трансмисия упражнява максимално прецизен контрол върху предаването на наличните 420 Н.м към колелата.
Един от малкото є недостатъци се крие в невъзможността да се изкачват големи наклони с обороти на празен ход (т.е. без да се пипва педалът на газта, както обичат да процедират повечето потребители на пикапи). Това леко неудобство обаче се компенсира напълно от факта, че хидротрансформаторът не генерира обичайното за сухите съединители триене, а позволява на автомобила да потегля и да маневрира с ниска скорост без абсолютно никакво износване.
Колкото по-стръмен е баирът и колкото по-тежък е товарът (или тегленото ремарке), толкова по-целесъобразно е приложението на хидротрансформатора в конструкцията на един пикап. Модулното устройство на автоматичната трансмисия на Amarok позволява тя да се прилага в комбинация с различни системи за пълноприводно задвижване. Засега обаче тя се предлага само при версията с перманентно предаване, не и при варианта Part-Time.
Това означава, че Volkswagen залага на автоматиката най-вече при по-богато оборудваните модификации, които са предназначени не толкова за тежък офроуд, колкото за максимално комфортно движение по стандартната пътна мрежа. В потвърждение на това усиленото окачване вече се предлага като опция (доскоро нямаше разлика в цените на стандартното „комфортно“ и усиленото „твърдо“ окачване), като в комплект с него върви и подкартерната защита.
Решението на Volkswagen за използване на ZF 8AT дава поводи за още едно крайно любопитно предположение: вероятността компанията да планира по-голям и по-мощен двигател за Amarok в близко бъдеще. Засега няма да изпадаме в плен на американската мечта за повече кубици, а ще отбележим само, че наличните 1968 куб. см в комплект с битурбо са напълно достатъчни за 99% от предизвикателствата, които могат да изкочат пред един пикап в ежедневието. Максималната скорост достига почти 180 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км отнема по-малко от 11 секунди.
Движението с висока скорост под контрола на перманентната система 4Motion е много по-стабилно в сравнение с типичните представители на школата Part-Time. Ако сте принудени да се съобразявате с ограничението към скоростта по междуградските пътища, ще забележите, че при 90 км/ч стрелката на оборотомера показва само 1400 об/мин. Разходът на гориво при това положение е едва 6,8 л/100 км с непокрит товарен отсек (след монтажа на хардтоп или капак икономичността се подобрява с още десетина процента, като едновременно с това използваемостта на товарното пространство се повишава значително).
Възможностите за движение извън пътя пък се допълват от наличието на серийна система за ограничаване на скоростта при спускане по наклон, както и от блокаж на задния диференциал. Все пак, ако Amarok има претенциите да бъде сред лидерите и в условията на офроуд, Volkswagen наистина трябва да помисли върху евентуалното вграждане на по-голям двигател под предния му капак.
Провеждайки теста, впечатление ни направиха и няколко интересни „дреболии“. Например „интелигентният“ софтуер за управление на системата Старт-Стоп управлява изключването на двигателя според силата, с която шофьорът натиска педала на спирачката .
За сметка на това пък двигателят се изключва всеки път при маневриране напред-назад .
Двата основни режима, в които функционира автоматичната трансмисия – D / S (стандартен / спортен), изглеждат доста привлекателно на теория, но на практика спортният режим е абсолютно излишен при Amarok (при Tuareg може би е оправдан). Дори в режим D при рязко натискане на газта оборотите се вдигат до 4500 об/мин, преди да се превключи на по-висока предавка.
Едно от допълнителните предимства на автоматиката е косвеното удължаване на ресурса на спирачните наклади. Тъй като двигателят разполага със сериозен спирачен момент, предавките се сменят доста бързо в низходящ ред, когато шофьорът реши да спира само с отнемане на газта.
Без да се задълбаваме в повече подробности, държим да обобщим накратко основните качества, с които Amarok е далеч пред повечето си съперници: комфорт, возия, ергономия, качество на материалите в купето, видимост, икономичност. Каква е цената на всичко това ли? Хвърлете един бърз поглед върху сравнителната таблица долу и ще разберете, че всъщност тя е съвсем конкурентна.