БГ премиера и първи тест за новия Amarok
Новият пикап на Volkswagen с летящ старт при поръчките в България
Новото поколение на Amarok – еднотонният пикап на Volkswagen, имаше своята българска премиера, която бе съпроводена с атрактивен тестдрайв – на пътя и извън него, организиран от официалния вносител на немската марка у нас – Порше БГ.
Дългоочакваният нов Volkswagen Amarok вече е наличен за поръчки в България, съобщиха от Порше БГ, а направените досега от клиенти над 60 заявки за модела, надхвърлят в пъти продажбите за година на първото поколение на еднотонния пикап на Volkswagen. Моделът бе показан за пръв път от Volkswagen в края на септември миналата година по време на най-голямото в света международно изложение на автомобили за работа IAA Transportation 2022 в немския град Хановер.
Новият Amarok
Мултифункционалният Amarok - еднакво добър на пътя и извън него или като автомобил за работа или за свободното време е типичен представител на Volkswagen и носи всички отличителни белези на немската марка, въпреки, че както е известно споделя обща платформа и силова линия с бестселъра при пикапите в Европа – Ford Ranger. Приликите свършват обаче само дотук, защото Amarok, който е един от резултатите на сътрудничеството между двата автомобилни гиганта, е преработен сериозно от инженерите, конструкторите и дизайнерите на Volkswagen. Така още на пръв поглед в модела се долавя ярко изразената ДНК на немската марка.
Разбира се за това основна роля имат външния и вътрешния дизайн, които носят всички характеристики и отличителни черти на актуалното поколение лекотоварни автомобили на Volkswagen и карат новия Amarok да изглежда атлетичен и харизматичен. Контурите на външния дизайн са изразителни, а новият Amarok е изцяло преработен в сравнение с първото поколение на модела. По-голямото му междуосие гарантира по-добра проходимост в пресечен терен. С дължина от 5350 милиметра, новият Amarok е с 96 мм по-голям от своя предшественик. Междуосието е 3270 мм и е увеличено със 173 мм. Това осигурява повече място, особено на втория ред седалки. Междуосието е пораснало много повече от габаритната дължина и това скъсява надвесите, като увеличава проходимостта. По ширина също е добавен акцент, който оптически "раздува" калниците и страничните панели, придавайки на Amarok още по-мъжествено излъчване в сравнение с предшественика.
Нивата на оборудване, в които се предлага новият Amarok са пет – базовото Amarok, двете средни – Life и Style и двете върхови PanAmericana и Aventura.
Високи технологии
Съвременни IQ.Light LED матрични светлини, колела с размер от 16 до 21 инча и съвсем нови стилистични пакети в екстериора, като ролбари с нов дизайн и стъпенки са част от новостите. Нова е и предната решетка, която - в зависимост от моделната версия, подчертава по хоризонталата предната част или пък придава X-образна визия на предницата.
Вътрешният дизайн също е изцяло променен, като арматурното табло и дигиталният приборен панел отново показват принадлежност към марката и към премиум сегмента. На централната конзола има нов голям многофункционален сензорен екран, който може да бъде с размер от 8, 10 или 12 инча и вертикално - А4 ориентиран. От него и от мултифункционалният волан се контролират всички функции на автомобила.
В интериора Volkswagen Commercial Vehicles са внедрили комбинация от дигитални функции и ергономично конфигурирани бутони, включително с въртящи се интуитивни за използване превключватели. Премиум позиционирането на автомобила е подчертано и от новите седалки - ергономично проектирани, като при по-високите спецификации предните седалки могат да бъдат с до 10-посочно електрическо регулиране.
Дори и в базово изпълнение, новият Amarok е същински офроудър, притежаващ доказаното качество на лекотоварните автомобили Volkswagen. Моделът е оборудван с редица нови технологии и повишен комфорт в сравнение с предното поколение на Amarok. Новите въздушни възглавници и модерните над 20 асистиращи системи за водача предлагат удобство и върхова сигурност от последно поколение.
При шофиране по пътя са налице нормален и икономичен режим на силовата линия. Конфигурацията на задвижването стандартно е 4х4, но като опция може да се поръча и 4х2 – само със заден двигателен мост. При пълноприводната версия от въртящ се превключвател между седалките на водача и пътника се избират режимите 2H, 4A, 4H и 4L. В съседство са бутоните за блокиране на диференциала и за помощника при спускане по наклон.
Товарните възможности също впечатляват, а между арките на колелата има достатъчно пространство, за да могат в легена да се поберат 2 европалета, които могат да се стабилизират надеждно с помощта на металните укрепващи халки с товароносимост от 500 кг всяка.
Товарният капацитет е пораснал до 1160 кг, а още една новост е и възможността за статично натоварване на покрива до 350 кг. Технологията на задвижващата система пък гарантира, че новият Amarok може да преодолее всеки терен, а в зависимост от версията на двигателя му, може да тегли до 3,5 тона.
Силовата линия
На българския пазар второто поколение на Amarok се предлага с два двигателя, достъпни с три нива на максимална мощност. За по-нискооборудваните версии и за тези, които търсят повече икономичност при шофиране е двулитровият, четирицилиндров, редови, турбодизелов силов агрегат – 2.0 TDI, предлагащ предостатъчно мощност от 170 или 209 к.с. За високооборудваните варианти е атрактивният топдвигател 3.0 TDI V6. Той е трилитров, шестцилиндров, V-образен и осигурява изходна мощност от 241 к.с.
Новата 10-степенна автоматична предавателна кутия заменя познатата 8-степенната автоматизирана трансмисия на предния модел. Освен това при Amarok ще има възможност да се поръча и 6-степенна механична скоростна кутия в зависимост от двигателя и нивото на оборудване.
Тестът
1000 километра по магистрала, двупосочни пътища и по пресечен терен извън пътя, бе маршрутът на първия тест на новия Volkswagen Amarok в България. Тръгването бе от центъра на Порше София Изток на софийския Околовръстен път. От там по магистрала Тракия, като преодоля гигантско задръстване и обход, предизвикани от горящ камион край Нова Загора, колоната достигна до Бургас и се насочи на юг към комплекса Аполония Ризорт край Черноморец.
След това шестте пикапа се насочиха на юг към резиденция Перла край Приморско, от където навлязоха в горите на предпланините на Странджа. По каменисти пътища без настилка и с много странични надлъжни наклони и коловози, колоната достигна първо брега на морето при скалистия залив Мириус, а след това акостира на емблематичния Маслен нос.
Домакините на теста от Порше БГ бяха предоставили за шофиране 6 пикапа от трите по-високи нива на оборудване при Amarok – Aventura, PanAmericana и Style, като всичките бяха с избираемо задвижвани 4х4 и бяха оборудвани с трилитровия турбодизелов двигател с мощност 241 к.с. и 10-степнната автоматична предавателна кутия.
Тези около 1000 километра бяха напълно достатъчни да се усети разностранния нрав на новия Amarok, който, независимо от нивото на оборудване, се представя еднакво впечатляващо и на магистралата и по двупосочен път със завои и по сипеите край морския бряг.
И така – на магистралата новият Amarok е стабилен, мощен и комфортен. Пикапът стои здраво залепнал на пътя, дори и в завои при скорости над максимално разрешените. Асистиращите системи работят прецизно, като адаптивният круиз контрол регулира скоростта според избраната дистанция, асистентът за поддържане лентата на движение връща автомобила в правилната посока при опит за пресичане на осевата линия без мигач. Другото, което прави впечатление в салона е изключително добрата шумоизолация и тихата работа на двигателя, дори при високи скорости. Добрите впечатления продължават и по криволичещия двупосочен път край морския бряг. Там проличава колко мощен и еластичен е двигателят, когато има нужда от бързо изпреварване.
Черешката на тортата, разбира се, е проверката на офроуд способностите на новия Amarok. Пикапът преодолява 12-те километра до Маслен нос и обратно абсолютно безпроблемно, при това на висока скорост. Показателно, че трасето е било детска игра за Amarok е това, че никъде не се налага да се избере по-сериозен офроуд режим от 4А, при който интелигентната система, управляваща силовата линия, сама решава в кой момент, на кое колело колко въртящ момент е необходим. В допълнение към офроуд способностите на новия Amarok трябва да се подчертае и внушителната дълбочина на преодоляване на водно препятствие от 800 мм.
Наградата след достигането на морския бряг? Живописни крайморски пейзажи, приятни моменти с новия пикап от Volkswagen Лекотоварни автомобили и неочакван завършек на деня - ексклузивно кулинарно пътешествие на открито на нос Акра, с панорамна гледка към спектакъла на вълните и залеза, организирано от Ritual Gatherings и с авторски изкушения от рецептите на Рене и Джун Йошида от funkooks.
Накрая следва обратният път към София, където само за протокола можем да отчетем един отличен разход на гориво за трилитровия силов агрегат, след високите скорости по магистралата и планинския офроуд.
Концепцията за дизайн и приложимост на всъдехода от Volkswagen Лекотоварни автомобили се заражда в Германия и Австралия, а производството е базирано в Южна Африка. Премиум пикапът е създаден за пазарите на Австралия и Нова Зеландия, Близкия Изток и Европа. Над 20 асистиращи системи, мобилни онлайн услуги, както и ефективни и мощни двигатели, две технологии за задвижване на четирите колела, подходящи аксесоари и безпогрешното ДНК на Volkswagen – това въплъщава новият Amarok, превръщайки го в един от най-многофункционалните и комфортни пикапи в света.
Изводите са, че Amarok, който се произвежда в Южна Африка се очертава като един от най-многофункционалните и добре балансирани пикапи в света и в Европа. На пазара моделът тръгва по добре утъпканите от първото поколение на Amarok пътеки, което се отчете с над 830 000 продадени бройки в цял свят.
Повече - в септемврийския брой насписание КАМИОНИ - на хартия и онлайн - на www.transport-press.bg.
Лъчезар АПОСТОЛОВ