4965 нови лекотоварни автомобила са регистрирани в България през 2022 г.

18.01.2023

Renault Master е най-продаваният ван през миналата година

4965 нови лекотоварни автомобила са регистрирани в България през 2022 г.

4965 нови лекотоварни автомобила са регистрирани в България през 2022 г., сочи официалната статистика на МВР. В бройката влизат ванове, пикапи и малки камиони от категория N1 (до 3,5 т), както и големи ванове от категория N2 (от 3,5 до 12 т).



За продажбите в лекотоварния сегмент в България 2022 г. се оказа повече от трудна. Годината завършва със спад в регистрациите на нови ванове от 26,3 % спрямо 2021 г., когато на пътя в България бяха пуснати 6740 нови лекотоварни превозни средства от категориите N1 и N2. Този спад идва след като преди година пазарът на ванове у нас отчете ръст от 32% за 2021 г. спрямо 2020 г. Нещата, обаче бяха ясни още на полугодието на 2022 г., когато бе отчетено, че регистрациите за първите шест месеца на годината са с около 30 на сто по-малко в сравнение със същия период на 2021 г.

Освен ясни нещата бяха и очаквани, а причината за спада е не толкова намаленото търсене, колкото забавените доставки на нови автомобили и повишените им цени. Всичко това е логично. Повечето автомобили от категориите N1 и N2 се произвеждат от компании, които основно произвеждат леки автомобили, в които се влагат голяма част от компонентите, използвани и при вановете. При недостига на компоненти, вероятно, наличните части се насочват с предимство към продукцията на леки автомобили, чийто пазар е значително по-голям и бързооборотен от този на вановете.

Категория N2 по принцип обхваща големите ванове и леките камиони – товарни превозни средства с допустима максимална маса от 3,5 до 12 т. От таблицата на регистрациите тук обаче са извадени типичните камиони от категория N2, които са само 67 през 2022 г. Добавени са обаче, без да бъдат включвани в общата бройка на регистрираните лекотоварни автомобили, някои модели от категория M1, в която по принцип влизат превозни средства за превоз на пътници с допустима максимална маса до 3,5 т и до 8+1 седящи места. В случая това са пътнически изпълнения на компактни, средни и големи ванове, чиито модели по принцип се предлагат и като лекотоварни версии от категория N1, но в случая по някаква причина са били хомологирани и регистрирани в категория М1. Присъствието им в таблицата не променя статистиката, а е чисто информативно, тъй като при повечето марки, тези модели се произвеждат и продават от лекотоварните подразделения на компаниите.

Статистиката, както обикновено се влияе, обаче от типични леки автомобили, които са били хомологирани като лекотоварни и са попаднали в графата на регистрации от категория N1. В статистиката присъстват и няколко кемпера, които са получили регистрация като N1.

Ако се тръгне от горе-надолу за поредна година може да се каже, че пазарът на големи ванове от категория N2 в България си остава традиционно слаб. Новите регистрации в тази категория са едва 76 при 81 през 2021 г. Традиционно най-силно тук е представянето на тежките версии на Iveco Daily (50 бр.), докато през миналата година другите водещи марки - Mercedes-Benz, Renault, Ford, Volkswagen, Peugeot, Opel, Citroën…, са били по скромни в продажбите.

Далеч по-пъстра е картината в сегмента N1, където новите регистрации са 4889 при 6659 през 2021 г., а спадът е 26,6%. За пореден път безспорен хегемон в категорията са моделите на Renault Group, като Renault пък е най-продаваната марка при лекотоварните автомобили в България през 2022 г. Големият ван Renault Master с 598 регистрации e най-продаваният у нас ван през 2022 г., а компактният ван Renault Express, който замени на пазара в Европа хитът Dacia Dokker e втори с 511 регистрации. В тройката се промъква дори хитът при SUV моделите у нас Dacia Duster (с хомологация като лекотоварен - N1) с 354 броя. Традиционно силно е представянето на Peugeot Boxer (302 бр.), Iveco Daily (294 бр.), Citroën Jumper (277 бр.), Mercedes-Benz Sprinter (189 бр.), Ford Transit (159 бр.), Volkswagen Caddy (127 бр.)…

При еднотонните пикапи също има отстъпление. Както и през миналата година най-добре у нас се представя Toyota Hilux (147 бр.), следван от европейския хегемон Ford Ranger (95 бр.), Isuzu D-Max (41 бр.), Mitsubishi L200 и Great Wall Steed 7 с по 30 регистрации.

Светъл лъч на пазара на ванове в България през последната година е активизирането в покупките на електрически превозни средства. Освен голямата доставка на Ford e-Transit за DHL, осъществена в края на 2022 г., с което моделът стана най-продаваният електрически ван у нас, в таблицата фигурират още 26 автомобила, задвижвани на батерии.

Лъчезар АПОСТОЛОВ

  • Категория М1 – превозни средства за превоз на пътници с не повече от 8+1 места за сядане и без места за правостоящи пътници;
  • Категория N1 – превозни средства за превоз на товари с технически допустима максимална маса до 3,5 т;
  • Категория N2 – превозни средства за превоз на товари с технически допустима максимална маса над 3,5 т, но не повече от 12 т;

<< Обратно към новините