Първи тест на ID. Buzz Pro и ID. Buzz Cargo

07.09.2022

Volkswagen представи новите си лекотоварни бижута с шофирания в Копенхаген

Първи тест на ID. Buzz Pro и ID. Buzz Cargo

Новите електрически средни ванове на Volkswagen - ID. Buzz Pro и ID. Buzz Cargo идват с амбицията да зададат нови стандарти и да поставят началото на нова ера в лекотоварния сегмент. И пътническата и товарната версия са изключително иновативни и предлагат голям набор от полезни функции.

Шофирането на ID. Buzz Pro и ID. Buzz Cargo е приятно и не се отличава по нищо от това на лек автомобил. А силовата линия работи прецизно и е готова да посрещне предизвикателствата на задачите, за които са създадени ID. Buzz Pro и ID. Buzz Cargo. Това, накратко, са изводите от първите пътни тестове на новите изцяло електрически Volkswagen ID. Buzz Pro и ID. Buzz Cargo, които вече са в серийно производство. Това е и причината ID. Buzz Cargo моментално да стане един от основните претенденти за престижната международна награда Ван на годината 2023, чийто носител ще бъде обявен на 19 септември по време на специална гала вечер на международното изложение за автомобили за работа IAA Transportation 2022 в Хановер.



Първите пътни тестове за журналисти от цяла Европа след влизането в серийно производство на двата модела бяха организирани от Volkswagen Commercial Vehicles (VW LCV) през последната десетдневка на август и началото на септември. Маршрутите бяха в датската столица Копенхаген и околностите й, а един ден от тестовата програма бе отделен специално за членовете на международното жури Ван на годината, сред които и представител на списание КАМИОНИ.



Автомобилите в теста
За тестовете домакините бяха подготвили голям брой автомобили, както от пътническия ID. Buzz Pro, който има претенциите да наследи легендата Bulli, така и от лекотоварния вариант ID. Buzz Cargo, идващ с амбициите да бъде еталон при градските доставки на бъдещето.
Двете версии лежат на абсолютно еднаква платформа и имат еднакви габарити. Батерията е интегрирана под пода на товарното пространство. Това осигурява нисък център на тежестта и стабилност на пътя от една страна и не влияе на товарния обем. Задвижващ е задният мост, който е с изцяло ново многозвенно окачване.



Основните разлики между ID. Buzz Pro и ID. Buzz Cargo започват от шофьорското място. При ID. Buzz Cargo арматурното табло напомня на това от класическия Transporter T6.1, който също е в производство. Разбира се целият интериор е значително модернизиран, а по време на тестовете в Копенхаген бяха налични за пробно шофиране няколко варианта на лекотоварния автомобил с различни нива на оборудване и набор от функции. При ID. Buzz Pro арматурното табло е коренно различно. В целия интериор на новия Bulli е заложено е на още повече иновативност, още повече приветливост и усещане за шофиране на лек автомобил от висок клас.



Ако можем да обобщим - ID. Buzz Pro се предлага само в пътническо, засега петместно изпълнение, а ID Buzz Cargo е товарен двуместен или триместен ван, който се предлага с няколко нива на оборудване. И при двете версии връзката с легендарните Bulli e T1 e дебело подчертана – като се започне от формите, силуета и стила и се стигне до външната боя, която е налична и в легендарното двуцветно изпълнение. Разбира се, в новите автомобили всичко е високо технологично и може да се каже, че изпреварва всичко познато до сега в света на средните ванове.

Макар и масивни на външен вид ID. Buzz Pro и ID Buzz Cargo се отличават със завидна аеродинамика. Дължината и на двете версии е 4712 мм, а междуосието е впечатляващо дълго - 2989 мм и е идентично с това при T6.1. В зависимост от спецификацията, ID. Buzz Pro и ID. Buzz Cargo са с височина между 1927 мм и 1951 мм, а габаритната ширина е 1985 мм без страничните огледала и 2212 мм с огледалата. Новата моделна гама е с 81 мм по-широка от T6.1 при еднаква колесна база. Значително скъсените обаче преден и заден надвес осигуряват габаритната дължина на новите ванове по-малка със 192 мм от тази на T6.1. Това води до изключително малък диаметър на завой от 11,1 м, което прави електрическите модели идеални и за градските центрове.



Пътническият ID. Buzz Pro осигурява щедро пространство за пасажерите и багажа. Моделът се отличава с комфорт отвъд този на сегмента. Високотехнологичното оборудване включва всички познати интерактивни системи за подпомагане на водача, като системата Travel Assist, която проправя пътя към автономното шофиране или асистент за паркиране.



Обемът на товарното пространство при ID. Buzz Cargo е 3900 л и осигурява място за два европалета. Максималният полезен товар на модела е 648 кг. Товарите могат да бъдат закрепени чрез закрепващи халки в пода и релси на страничните стени. ID. Buzz Cargo е оборудван с широко отварящ се заден капак и плъзгаща се врата от страната на пътника.



Ванът се предлага като опция и с допълнителна плъзгаща се врата от страната на водача и с двукрила задна врата вместо капак. Наличен е с различни нива на оборудване, които включват и интерактивните помощни системи. А като опция се предлага дори електрически разгъващ се заден теглич за ремарке, който е скрит под бронята.



Силовата линия
Електрическият двигател и при двата модела е с мощност 150 кВт (204 к.с.) и осигурява веднага максимален въртящ момент от 310 Нм още с развъртането. Задвижващи, както при оригиналния T1 Bulli са задните колела. Батерията е с капацитет от 77 кВтч. По данни на производителя ID. Buzz Pro има комбиниран разход на енергия от 21,7 до 20,5 кВтч/100 км (WLTP). Декларираният пробег с едно зареждане е между 402 до 423 км. При товарния ID. Buzz Cargo заявената комбинирана консумация на енергия е от 22,2 до 20,4 кВтч/100 км (WLTP), а пробегът с едно зареждане от 402 до 425 км.



Зареждането става през куплунг в задната частна автомобила. При зареждане с променлив ток с мощност 11 кВт литиево-йонната батерия се зарежда напълно (от 0 до 100 процента) за 7 часа и 30 минути. Приложимо е и зареждане с постоянен ток с мощност до 170 кВт. В този случай батерията се зарежда от 5 до 80 процента за 30 минути. Благодарение на новата функция Plug & Charge, картите за таксуване и приложенията за удостоверяване на станцията за зареждане стават все по-излишни, защото данните за фактуриране се обменят на съвместимите DC зарядни станции чрез щепсела за зареждане на автомобила. Зареждането чрез Plug & Charge и може да бъде оптимално координирано чрез електронно планиране на маршрута.

Тестът
Много на брой – цели 19 и разнообразни бяха и маршрутите, предварително подготвени от домакините по време на тестовите шофирания в Копенхаген. Те предлагаха всичко – градско движение, скоростни пътища и магистрала, двупосочни трасета със завои при спускане и изкачване… Особено атрактивни и показателни за качествата на моделната гама ID. Buzz бяха няколко маршрута от Каструп, предградието на Копенхаген, до няколко крайни точки в околностите на шведския град Малмьо. Маршрутите включваха преминаване през тунела и моста – около 30 км общо, които свързват двата града, след което още двайсетина километра следваха начупената брегова линия южно от Малмьо.



Макар и в разгара на лятото, времето в деня, в който КАМИОНИ тества ID. Buzz беше доста променливо. Редуваха се слънце и ситен дъжд, примесен с вятър. Това обаче само затвърди положителните впечатления от пътното поведение на електрическите автомобили, като шофирането от Копенхаген до околностите на Малмьо и обратно си беше истинско удоволствие. И двата автомобила стоят като залепнали за пътя, дори и при висока скорост в завой, въпреки, че не бяха натоварени. Ниският център на тежестта им дава невероятна стабилност. Кормилното управление от ново поколение е изключително прецизно и осигурява абсолютен контрол във всяка ситуация. А многозвенното задно окачване осигурява комфорт от най-висок клас, дори при неравности по пътя. Ускорението при натискане на педала на газта е бързо и отривисто. Силовата линия е с два режима – D и B, като при втория рекуперацията на енергия в батерията при отпускане на педала на газта или при спускане по наклон е по-ефективна и много осезаема.

Не е изненада, че ергономията за водача в двете версии на ID. Buzz на е на такова ниво, че едва ли може да се открие някакъв недостатък в това отношение. Седалките са удобни, видимостта навън е панорамна, всички уреди за управление са точно там, където ги очакваш, лесни са за достигане, а боравенето с тях е интуитивно. Впечатлява дигиталният приборен панел, който при регулиране положението на кормилната колона се движа заедно с нея и е позициониран така, че водачът винаги го вижда изцяло през кормилния кръг. Навигационната система работи отлично, а постоянната й мрежова свързаност осигурява много възможности за планиране на маршрута, откриване на зарядни станции, дава информация в реално време за трафика, ограниченията в скоростта на движение, предстоящите по маршрута пунктове за плащане на пътни такси и гранични пунктове…



Черешката на тортата е адаптивният круиз контрол с елементи на автономно шофиране. При използването на пълната му функционалност автомобилът поддържа зададената му скорост и предварително настроената дистанция от предното превозно средство, а в натоварен градски трафик и на светофари спира и потегля без намесата на водача.

Изводите
В заключение може да се каже, че ID. Buzz Pro и ID Buzz Cargo наистина задават нови стандарти в класа си и предлагат цялостно решение, което не е било налично до сега в сегмента на средните ванове. Основните въпроси при електрическите превозни средства обаче винаги са: „Какъв е разходът на енергия и колко пробегът с едно зареждане на батерията?“.



След тестовете в Копенхаген, може да се каже, че при ID. Buzz разходът на енергия е точно такъв, какъвто е декларираният от производителя, а на моменти и е по-добър. За пример, при едно от шофиранията до околностите на Малмьо, КАМИОНИ измина 56 км, за 58 мин, при средна скорост от 58 км/ч, като средният разход на енергия бе 19,1 кВтч/100 км. Оставащият заряд на батерията беше 87%, а оставащият пробег – 387 км. Простата сметка показва, че при този разход порбегът с едно зареждане съвсем спокойно ще прехвърли 400 км.

Копенхаген – София
Лъчезар АПОСТОЛОВ

За теста четете и в октомврийския брой на списание КАМИОНИ - на хартия и онлайн - на transport-press.bg.

<< Обратно към новините