2022 г. поставя големи въпроси пред веригите на доставки

15.10.2021

2022 г. поставя големи въпроси пред веригите на доставки

Във втория панел на 9.Логистична бизнес конференция лекторите споделиха как работят в променената бизнес среда, как планират, инвестират и изграждат нови стратегии.

Логистичният годишен форум се проведе на 12 октомври в София Ивент Център на живо и чрез онлайн стрийминг в реално време. Вторият панел бе на тема „Иновации, с които се печели бъдещето“. В него участваха: Антон ДИМИТРОВ и Стефан Стоилов , DHL Express България; Емил ДИМИТРОВ, Kaufland България; Янислав ТОТЕВ, ДСВ Роуд; Светлин АДРИЯНОВ, EY.          

Двамата лектори от DHL Express България говориха по темата „Зелена трансформация на логистиката: Дигитални решения за декарбонизация и електрифициране на наземните и въздушни операции в DHL Express“. Глобалната компания DHL, която развива логистична дейност в над 220 страни и територии в света, генерира над 330 млрд. тона въглеродни емисии за година, като само 1% от тях се пада на DHL Express България. За да изпълни заложената цел - намаляване с 10% до 2030 г. на въглеродните емисии, които генерира на годишна база, компанията следва Стратегия за устойчивост.
 


„Първото, което ще оптимизираме, това е авиацията, която генерира 90% от въглеродните емисии на компанията. За да пазим небето, ще се съсредоточим върху използването на все повече устойчиви авиогорива. А на земята планираме 60% от нашите крайни доставки да бъдат осъществявани по въглеродно неутрален начин. Всяка година ще въвеждаме все повече електрически превозни средства, а за движението на нашите терминали по суша вече оглеждаме варианти, както за хидрогенни двигатели, така и за друг тип камиони на алтернативни горива. Нашите сгради – и собствени, и под нае, отговарят на стандартите за енергийна ефективност, а екипите ни предлагат на клиентите продукти и решения, които са в синхрон със стратегията за устойчивост“, каза Антон ДИМИТРОВ, директор „Оперативна мрежа“ в DHL Express България.

Компанията ще извърши подмяна на въздушната флотилия, като за нуждите на DHL e разработен от американска компания самолетът ALICE с електрически двигател. Но и сега един самолет може да бъде зареден с авио контейнери така, че да пести горива. Инициативата за нов начин на товарене стартирала през април и само за един полет от София до Лайпциг на дневна база, са спестени толкова въглеродни емисии, колкото биха генерирали 20 микробуса в градски цикъл на работа.

Последната миля също става все по-зелена и виждаме по улиците на големите български градове как се извършват доставки от екобусове бусове и карго велосипеди на DHL.

„Създали сме оптималното превозно средство за градска дистрибуция. В Бургас веломаршрут DHL има от 2017 г., а в София от 2019 г.“, отбеляза Антон Димитров.За 2022 г. планираме да закупим над 40 автомобила от най-големият клас в микробусите. Те ще се движат основно в София, във Варна и Пловдив ще има нови веломаршрути.“

Компанията изгражда и собствена зарядна инфраструктура, като за 2022 г. планира да изгради 38 зарядни станции и  динамична разпределителна станция.
 

 

Стефан Стоилов, директор „Информационни системи и технологии“ в DHL Express България, допълни казаното от неговия колега Антон Димитров като уточни, че „когато IT отделите разбират бизнеса и работят за бизнеса, тогава общата цел е достижима“.

IT директорът сподели как инвестициите в иновативната услуга DHL PAPERLESS TRADE (PLT) водят до намаляване на използването на хартията в ежедневните обмяна на документи между куриерската компания и нейните клиенти. Услугата може да се използва в 205 държави. Цялата IT инфраструктура е изградена от DHL, за клиентите тя е безплатна.


 

За „Зелената логистика, инвестициите и иновациите в Кафуланд“ говори Емил Димитров, ръководител „Логистика“ в Kaufland България.

През 2021 г. Kaufland България празнува 15 години, а логистичният център в с. Стряма (Индустриална зона Раковски) е отворен година по-рано. Числата сочат, че в логистиката на търговската верига са заети 550 служители, които работят в 2 логистични бази. 300 камиони посещават на ден базите, в които се обработват 1 милион и 300 хиляди палета на годишна база.

Лекторът се спря на 3 иновации, които не само оптимизират логистичните процеси, но и правят труда на хората по-ефективен. Те са разработени в общия контекст на политиката за устойчивост на Кауфланд България. Девизът на тази политика е „Действията носят промяната“.

Основната причина за инвестицията от 4,8 млн. лв. в KLAPP – сгъваемия метален палет, е оплакването на складовите работници от болки в кръста. Днес иновативното решение позволява кашоните вече да не се вдигат над раменете и да се пази здравето на хората.

„Палетът позволява и ефективно използване на превозните средства, което води до намаляване на курсовете и спестява въглеродни емисии – каза Емил Димитров. – Използването му доведе и до намаляване с 50% на фолиото за опаковка, което означава 250 тона фолио, спестено в групата за 1 г. Това е революционния момент, който мога да сравня с въвеждането на европалета преди 60 г.“

Вторият зелен проект на компанията е използването на природен газ при влекачите – партньорите й превозвачи използват камиони на природен газ и над 90% от доставките до хипермаркетите се извършват със CNG камиони. Те имат готовност да инвестират и в електрически камиони.

„EPS – сгъваемите касетки са 100 процента рециклируеми каси за многократна употреба. Те заемат 86% по-малко обем при обратното транспортиране и така спестихме 1135 тона вредни емисии за една година. С такива касетки са транспортирани 33 млн. тона плодове и зеленчуци само през миналата година“, обясни лекторът.
 

 

„Логистика 2022 – тенденции и предизвикателства“ бе озаглавил своята презентация Янислав Тотев, управител на ДСВ Роуд. Водещата на панела Богиня Матеева го провокира да говори не само за предизвикателствата, но и да направи прогнози какви промени да очакваме през следващата година.

„Това е въпрос за много повече от 1 млн. долара, защото никога не сме били изправени пред толкова неясен хоризонт – с усмивка отговори мениджърът. – Най-прогнозируемото преди 6 месеца – цената на електроенергията, вече е големият въпрос пред бизнеса. До пандемията ние познавахме една логистика, която беше много добре подредена. Тогава се работеше с точни схеми, точни графици и принципи, които се спазваха. И когато от едно страхотно отваряне преминахме към едно тотално затваряне, се получи взрив. Роди се нова звезда, появи се  нов хоризонт пред нас. Наложи се бързо да се променяме спрямо търсенето и минахме от  B2B към B2C операции. Започнахме да возим малки пратки, приемахме и новите цени на контейнерните превози, въпреки че продължават да ни шокират.“

Очаква ни голяма и значима промяна – категоричен е управителят на 3PL компанията. Той говори и за рисковете пред бизнеса, и за необходимостта рискът да бъде застрахован при дългосрочните договори. Като предизвикателства спомена още недостига на ресурси и растящите цени,  капацитета на една фирма и KPI на работещите в нея. Засегна и темата за IT системата, с които работи една компания –  трябва да бъде глобална, сигурна и гъвкава, а информационният поток непрекъснато да се използва за анализи и за планиране на инвестиции.

„Това, което чух днес на конференцията, ми позволи да си сверя часовника. Стратегиите, за които говориха колегите от DHL, Кауфланд и Транспрес са заложени или се случват и при нас“, каза Янислав Тотев. А на финала цитира фраза, която помага на хората да работят в среда на непрекъсната промяна: „Успехът не е никога наше притежание. Успехът е нещо, което взимаме под наем и за него плащаме всеки ден!“

 

 

"На пръв поглед  някой би помислил, че лекторът Светлин АДРИЯНОВ, асоцииран съдружник и ръководител на Правната практика на EY за България, Северна Македония, Албания и Косово, не е свързан с логистиката. Но всъщност неговата презентация е много важна,  защото транспортът, спедицията и логистика работят в силно конкурентна среда и трябва да се познават добре правилата на конкуренцията" – така модераторът представи последния лектор от панела.

„Г-н Тотев ми подаде топката, като заговори за рисковете и регулациите, а за тях непрекъснато трябва да мислите. Виждате как постоянно се появяват нови правила за работното време, GPR, Пакет мобилност, нови правила за работата от разстояние, мерки срещу изпирането на пари. Правилата за конкуренцията са нещо, с което живеем постоянно. Но ако до 2008 г. наказанията при нарушаването им бяха предвидими и измерими, защото бяха до 100 00 лева, то през 2008 г. с един нов закон получихме първия пример какво ни чака с регулациите и рисковете от неспазване на регулациите. Появи се нов начин на измерване на санкциите и когато принадлежим към група, тези санкции са до 10% от оборота на групата за предишната година“, каза юристът.

Той запозна аудиторията с това какво е позволено и какво не при договаряне с конкурентите и подизпълнителите, както и какви са ограниченията при привличане на клиенти от конкурентно-правна страна?

„Когато говорим за договорите в бизнеса, трябва да знаем, че потребителят е издигнат на пиедестал – той трябва да получи най-доброто качество на най-добрата цена. Това е идеалът на конкурентната регулация и с много лошо око се гледа на споразумения, които осигуряват пазарен комфорт на фирмите за сметка на този идеален продукт за потребителя. Това важи не само, когато има подписан договор за цени, търгове или други споразумения, но и когато има устни уговорки по време на работна вечеря в ресторант или по телефона. Като съгласувана практика се приема дори премълчаването за действията на конкурента или решение на браншова организация за пазарно поведение на фирмите“, предупреди лекторът.

На финала Светлин Адриянав направи едно сравнение, което важи както за големите, така и за малките фирми. „Както няма граници в иновациите, инвестициите за развитието на фирмите, така няма и граници във фантазиите на регулаторите, които налагат нови правила и санкции. Затова големите компании, които проявяват структурирано отношение към законността, си имат собствени библии с правила за съответствие с конкурентното законодателство. Те им осигуряват пътечка, по която да се движат безопасно.“

Генерален партньор на престижния логистичен форум бе FROTCOM България.

Партньори – еMAG и EPAL.

Онлайн партньори – Транспрес, DB Schenker, карго-партнер и Баркод системи България.

Наградите бяха осигурени от Josped и DSV.

<< Обратно към новините