5103 нови лекотоварни автомобила са регистрирани през 2020 г.
5103 нови лекотоварни автомобила са регистрирани в България за периода 1 януари – 31 декември 2020 г. В тази бройка влизат ванове, пикапи и малки камиони от категория N1 (до 3,5 т), както и големите ванове от категория N2 (от 3,5 до 12 т).
Очаквано трудната година доведе до сериозен спад на регистрациите и в двете категории. Категория N2, на практика обхваща леките камиони и големите ванове. През последните месеци на миналата година в статистиката за регистрациите бе въведено диференциране, освен по марки и по модели на новите превозни средства.
Това дава възможност от регистрациите в категория N2 да се извадят типичните камиони, които са допустима максимална маса под 12 т и да се даде една по-реална картина на пазара на ванове. Всъщност през миналата година у нас са пуснати 43 нови големи вана с допустима максимална маса над 3,5 т. Ако към тях прибавим и леките камиони от категория N2, които са 34, можем да добием представа за спада на регистрациите през 2020 г. като цяло в сегмент N2. Той е около 47%, след като през 2019 г. в категория N2 е имало 147 регистрации при 77 през 2020 г.
Така или иначе присъствието на големите ванове и леките камиони на пазара в България никога не е било особено силно. Дори и през слабата 2020 г. в сегмента на вановете над 3,5 т по традиция доминира IVECO с по-тежките версии на бестселъра си Daily.
С разделянето на регистрираните нови автомобили в статистиката, освен по марки и по модели, картината в най-лекия товарен сегмент – този на категория N1 стана далеч по-ясна. Редица автомобилни производители имат типични леки автомобили, които са хомологирани като N1. Така, до преди година, нямаше възможност да се направи точна преценка каква част от регистрираните нови автомобили в тази категория са наистина коли работа. И след усъвършенстването на статистиката в регистрациите от категория N1 продължават да фигурират SUV модели на премиум производители или леки автомобили на редица марки, но вече ясно се виждат пуснатите на пазара типични лекотоварни автомобили.
Иначе през 2020 г. в категория N1 имаме регистрирани 5060 нови автомобила. В сравнение с пуснатите у нас преди година 7894 броя това означава свиване на този пазар с около 36%. Преглед на числата показва, че както е обичайно през последните години, безапелационен лидер в сегмента с 1698 регистрации е Dacia. Компактният ван на румънската марка Dokker e далеч пред всички останали с регистрираните 1349 лекотоварни автомобила. Любопитно е, че се очаква суперуспешният модел да слезе от сцената, тъй като в Renault обмислят замяната му с новия Renault Express. Силно се представя и другата марка на френската група – Renault, която има 881 регистрации в категория N1. Тук впечатлява резултатът на големия ван Master – с 619 нови автомобила.
На фона на стагнацията на пазара на обичайното добро ниво е представянето на всички основни играчи в сегмента – IVECO, Mercedes-Benz, Volkswagen, Ford, Peugeot, Citroën, Opel, като впечатлява, че лекотоварните модели на Toyota набират скорост. При пикапите по традиция основната битка на пазара е между Toyota Hilux и Ford Ranger, като този път японците вземат връх с 201 срещу 159 регистрации.
Новият формат на статистиката даде възможност да се види и колко са регистрациите на компактни, средни и големи ванове в пътническия сегмент М1. Тук става въпрос на пътнически версии на този тип автомобили, с до 8 седящи места, които не са хомологирани като N1. Общият им брой е 632, като безапелационен лидер е бестселърът Volkswagen Caddy със 158 регистрации.