Arctic Van Test 2020: Без победител

28.04.2020

Ford Transit Custom, Renault Trafic, Toyota Proace и Volkswagen Transporter 6.1 бяха конкуренти във Финландия

Arctic Van Test 2020: Без победител

Arctic Van Test 2020 премина с участието на четири от най-популярните във Финландия еднотонни ванове - Ford Transit Custom, Renault Trafic, Toyota Proace и Volkswagen Transporter 6.1.

Традиционният паралелен тест за лекотоварния сегмент се провежда всяка година през февруари в скандинавската страна и се организира от специализираното списание Auto, tekniikka ja kuljetus. Колегите от Финландия любезно ни предоставиха материала за тазгодишния тест.



34-ият арктически тест се проведе в края на февруари в Южна Финландия, като заради необичайно топлата зима арктическо бе само наименованието му. На старта застанаха Ford Transit Custom, Renault Trafic, Toyota Proace и Volkswagen Transporter 6.1.

Автоматични трансмисии и сухо време
Всички тестови автомобили бяха с предно задвижване, с изключение на Volkswagen T6.1 4Motion със задвижване на всички колела. Ford Transit Custom и Renault Trafic бяха с мощност на двигателя 170 к.с., Toyota Proace – със120 к.с, а Volkswagen Transporter 6.1 – със 150 к.с. Всички ванове бяха оборудвани с автоматична предавателна кутия и зимни гуми.

По превозните средства бяха направени сервизни проверки, проверки на оборудването и различни измервания. Нивото на шума в кабината беше измерено с децибелометър на няколко пъти - на място, при работещ на празен ход двигател и работещ климатик на минимум, както и в движение при скорост 60 км/ч и 80 км/ч с работещ климатик на минимум.

Пътните изпитания преминаха на два етапа. Градският маршрут, който симулираше работата по доставки бе последван от пътен тест с по-дълго шофиране извън града. Водачите оценяваха поведението на автомобилите в двете ситуации. Разходът на гориво също бе измерван при двете пътувания. При тестовете всички микробуси бяха с товар от 175 кг. Proace е с товароносимост от 1255 кг, Trafic - 1160 кг, Transit - 970 кг, а Transporter - 818 кг.

Тестовете бяха проведени с дизел GTL (от газ към течност) на Shell, който е получен от втечнен природен газ. Цетановото число на Shell GTL е по-високо от това на обикновеното дизелово гориво, поради което се запалва по-лесно и осигурява стабилна работа на двигателя в северни условия.

За съжаление, в южната част на Финландия 2020 г. започна с топло време, характерно за есента. За щастие, тестовата седмица беше малко по-хладна и температурата на въздуха варираше от минус осем сутринта до плюс един градус следобед. Въпреки че през зимата в Северна Финландия имаше много сняг, на юг теренът остана сух. Така, че по време на теста пътната настилка беше главно суха, но поради студа на пътя имаше много черен лед. Тъй като слънцето беше слабо и не валя дъжд, нямаше киша и хлъзгави участъци. Студът пък накара отоплението на автомобилите да работи през цялото време, което бе предизвикателство за двигателите и разхода на гориво.

Мобилен офис
Добре оборудваната кабина помага на водача да изпълнява задачите си при дистрибуция. Дори в силно дигитализиран свят шофьорът все още прехвърля документи на хартия. Тестовите водачи оцениха, че най-добро оборудване за документи с формат A4 има Transit Custom, а най-некомфортно е това в Proace. Мястото за съхранение в Transporter получи известна критика, заради трудностите да се намери място за телефона или документите. Transit Custom и Proace разполагат с удобна подложка за писане при сваляне на средната облегалка.



Смартфоните се свързват към мултимедийните системи в автомобилите с bluetooth без никакви проблеми. USB слотове също имаше във всички тестови автомобили. Volkswagen изпреварва времето по отношение на кабелния трансфер на данни, тъй като T6.1 разполага с нов и по-бърз порт USB-C.

Всички тестови превозни средства имаха универсална мултимедийна система и сензорен екран с удобен размер. Ford и Volkswagen бяха единствените, оборудвани с две закачалки за сако. Transit беше единственият оборудван с калъф за очила.



При дистрибуция на водача му се налага постоянно да слиза и да се качва в превозното средство. Transporter получи най-слаба оценка за удобство при качване. Най-лесно се стига до шофьорската седалка в Trafic, а Transit Custom и Proace получиха почти еднакви оценки.

Кабината на Proace е по-малка и малко по-тясна. За разлика от лоста при другите превозни средства тук изборът на предавка става с въртящ се кръгъл превключвател. Това осигурява допълнително място за краката и улеснява преминаването през кабината. Най-трудно се преминаваше през кабината на Trafic.

Градската въртележка
Маршрутът за шофиране през града в Хелзинки беше малко под 130 км. Всеки от тестовите шофьори измина по около 30 км с всеки от автомобилите при чести спирания и много градски трафик.

По отношение на управляемостта всички тестови автомобили бяха на добро ниво. Управлението им е леко, а двигателите им ускоряват рязко при нужда – дори най-малкият двигател на Proace със 120 к.с. Със сигурност 170 к.с. при Transit Custom и Trafic, както и високият въртящ момент зарадваха най-много тестовите шофьори, като Transporter не изоставаше много от тях със своите 150 к.с.

Контролът в градски условия при Transporter бе оценен като най-ефективен, а Proace получи най-лош резултат. Шумът в кабината по време на шофиране в града се оказа най-приятен в Transit Custom, а Trafic също се възприемаше като тих автомобил.

Най-ниската средна консумация на гориво в града е при Transit Custom - 7,47 л /100 км. Trafic е втори със 7,63 л/100 км. Средният разход при Proace при беше 7,78 л/100 км, а задвижването на четирите колела на Transporter изразходва 7,82 л/100 км.

При градско шофиране от значение са огледалата за обратно виждане. Определено най-добрите странични огледала бяха тези на Ford. Големите огледала на Transit Custom с широкоъгълна секция правят маневрите на заден ход много по-лесни. Страничните огледала на Renault Trafic също получиха одобрение, заради широкоъгълната секция, докато огледалата при Transporter и Proace са доста малки.

На магистралата
Общата дължина на маршрута по магистрала беше около 300 км. Тук Toyota Proace бе коронясан като най-икономично превозно средство. Средният разход на „японеца“ бе само 5,99 л/100 км, с близо 2 литра под разхода в града. На второ място е Renault Trafic с разход 7,01 л/100 км. Volkswagen Transporter зае трето място със 7,87 л/100 км, а Renault Trafic се класира четвърти със 7,88 л/100 км.



Двигателят на Transporter и DSG-трансмисията с два съединителя допаднаха най-много на тестовите водачи. Управляемостта на Transporter също беше оценена като най-добра. Седалката на водача пък е най-удобна в Transit Custom.

Всички автомобили имаха круиз контрол, което прави шофирането много по-комфортно и помага за икономия на гориво. Темпоматът на Proace и Transporter беше адаптивен, което подобрява комфорта с една идея. Управлението на круиз контрола е доста различно при четирите автомобила, но всяко от решенията работи добре, когато водачът свикне с него.

При високи скорости Transit Custom и Transporter бяха оценени като най-безшумни, като при 80 км/ч децибелите при всички участници в теста бяха почти еднакви.

Товарното отделение
Товарното пространство при Toyota е малко по-малко от това на другите тестови автомобили. Volkswagen се отличаваше с това, че нямаше люк на преградата, който позволява транспорт на дълги стоки. Във фургоните на всички тестови автомобили има достатъчно халки за укрепване на товара. В Trafic имаше 17 такива, а при Proace в допълнение са монтирани и носещи релси.



Обемът на товарното пространство при Transporter беше най-голям. Товарната височина на задната врата е най-голяма при Proace. При страничната врата всички конкуренти бяха с почти еднаква товарна височина. Най-голям светъл отвор на товарните врати имаха Ford и Volkswagen.

Оценките
Тестът беше перфектен във всички отношения. Тестовите водачи бяха изненадани от добрата управляемост на четирите превозни средства. Цялостните им оценки при градското шофиране са много близки, като Transit Custom, Trafic и Transporter получиха еднакви точки. На магистралата Transit Custom получи най-висока обща оценка, но Toyota Proace се отличи по отношение на общата икономия на гориво.

Заключение
Развитието на еднотонните ванове е забележително. Ако за сравнение се вземе Arctic Test 2015, когато участниците бяха Ford Transit Custom, Renault Trafic и Mercedes-Benz Vito и бе отчетено, че всички те са на най-високо ниво при професионална употреба, може да се каже, че с ъпгрейдите автомобилите са станали още по-добри.

Във вановете вече има повече системи за помощ на водача, мултимедийните системи са по-универсални и са с големи сензорни екрани. С развитието и нарастващото значение на смартфоните се развиват и възможностите за свързаност на автомобилите. Развитието на двигателите също е забележително, а за пет години средният разход на гориво е спаднал с около литър на 100 км пробег. От гледна точка на потребителя от голямо значение е и общата стойност на притежание, която при четиримата участници в този тест е почти еднаква.

Текст: Анри Пакаринен
Снимки: Анри Пакаринен и Юхо Кауранен

Повече - в печатното и онлайн изданието на списание КАМИОНИ за май 2020 г. 

<< Обратно към новините