92,8% от регистрираните през 2019 г. нови ванове в ЕС са на дизел
Газьолът е лидер, но делът на бензиновите лекотоварни автомобили расте
От регистрираните през 2019 г. в ЕС нови ванове 92,8% са били с дизелови двигатели, 1,2% са били с електрическо задвижване, а 1,3% - на алтернативни горива. Данните са от статистиката на ACEA.
Статистиката на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA) обхваща товарните превозни средства с допустима максимална маса до 3,5 т. От нея се вижда, че през 2019 година на пазара в Евросъюза са пуснати и ванове с бензинови двигатели, като делът им е 4,4% от общия брой.
За съжаление България отсъства от тази статистика, въпреки, че фигурираше в годишната статистика за регистрациите на нови ванове с 5985 броя. В статистиката за регистрациите според типа гориво през 2019 г. липсват данни и за Хърватия, Малта, Литва и Исландия.
Електрическите ванове (ECV) съставляват 1,2% от общите продажби през 2019 година, а всички превозни средства с алтернативни задвижвания (APV) държат общо пазарен дял от 2,8%.
Броят на регистрираните през 2019 г. в ЕС нови дизелови и бензинови ванове се е увеличил с 2,4% до 1 956 004 превозни средства. Ако се разглеждат основните пазари в ЕС, търсенето на лекотоварни автомобили на дизел се е увеличило в Германия (+ 7,7%), Франция (+ 3,4%) и Обединеното кралство (+ 1,7%). От друга страна, през 2019 г. регистрациите на дизелови ванове са спаднали в Италия (- 0,3%) и Испания (- 4,0%).
93 373 нови бензинови вана са регистрирани в ЕС през миналата година, което е с 14,9% повече спрямо 2018 г. С изключение на спада в Германия (− 11,7%), търсенето на лекотоварни превозни средства на бензин се е увеличило значително, включително в Испания (+ 30,3%) и Франция (+ 27,9%). Регистрациите общо в двете държави съставляват половината от всички бензинови ванове регистрирани в ЕС. Увеличение има и в Италия (+ 65,3%) и Обединеното кралство (+ 12,4%).
При лекотоварните автомобили с алтернативно задвижване (APV) през 2019 г. с 22,9% е нараснало търсенето на нови електрически ванове. Регистрациите са 26 107 броя, което прави 1,2% от общите продажби на лекотоварни автомобили в ЕС. В числото на ECV влизат обаче не само напълно електрическите ванове, но и автомобили задвижвани от водородни горивни клетки, както и електрически хибриди с удължен пробег и plug‐in хибриди.
Франция (8087 броя) и Германия (6704 броя) са били най-големите пазари за ECV през миналата година, като формират почти 60% от всички нови електрически, водородни и plug‐in хибридни ванове, регистрирани в Европейския съюз.
В същото време регистрираните нови чисто хибридни ванове в ЕС през 2019 година са 4577. Увеличението спрямо 2018 година е 159,8%, но трицифреният ръст се дължи на много ниската база за сравнение. Всъщност хибридните електрически лекотоварни превозни средства (HEV) представляват само 0,2% от регистрациите на всички нови лекотоварни автомобили в ЕС.
Регистрациите на ванове на алтернативно гориво в ЕС през 2019 година, сред които са тези, задвижвани от природен газ, пропан-бутан, биогориво и етанол, са се увеличили с 33,6% до 27 305 броя. Италия (10 110 броя) и Испания (6429 броя) са най-големите пазари в ЕС за ванове с алтернативни горива. В Испания търсенето на лекотоварни автомобили на компресиран природен газ и на втечнен газ се е увеличило с 84,5% през миналата година, докато ръстът в Италия е 23,0%.
Повече - в майския брой на списание КАМИОНИ