2,8% ръст при регистрациите на нови ванове в Европа през 2019 г.

30.01.2020

2,8% ръст при регистрациите на нови ванове в Европа през 2019 г.

През 2019 г. регистрациите на нови лекотоварни автомобили с допустима максимална маса до 3,5 т в Европейския съюз са били 2 115 650 срещу 2 058 574 през 2018 г. Пазарът на годишна база е отбелязал ръст от 2,8%. Данните са от статистиката на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA).

Ако искате да четете списание КАМИОНИ в електронен вариант, моля абонирайте се тук.

Така през 2019 г. броят на регистрираните нови лекотоварни автомобили в страните от ЕС за втори път надхвърля 2 млн., от 2007 г. насам, след като това се случи и през 2018 г.

Анализът на АСЕА казва, че въвеждането от 1 септември на WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) за определяне на разхода на гориво и вредните емисии за новите ванове в ЕС, е изтеглило пикът на регистрациите през летните месеци. Впоследствие от септември до ноември е забелязан спад. Ефектът е отслабнал през декември, когато търсенето на ванове отново е нараснало.

Петте най-големи пазара в ЕС са отчели растеж през миналата година, като най-голям е приносът на Германия (+ 6,9%) и Франция (+ 4,5%). Общо в страните-членки на ЕС и държавите от Европейската асоциация за свободна търговия (ЕАСТ) регистрациите на нови ванове през 2019 г. са били 2 189 324 срещу 2 129 951 година по-рано, като и тук нарастването е с 2,8%. Изобщо в тазгодишната статистика числото 2,8 е най-често срещаното. Толкова е ръстът на регистрациите през 2019 г. спрямо 2018 г. и в държавите членки на ЕС, приети в съюза преди 2004 г., и в новите членки – присъединили се след тази дата.

На този фон регистрациите на нови лекотоварни автомобили до 3,5 т в България през 2019 г. бележат спад с 4,7% - 5985 през 2019 г. при 6282 през 2018 г. Цитираната от АСЕА бройка обаче сериозно се различава от тази за новите регистрации в категория N1 от статистиката на МВР, където малките, компактните и средните ванове са 7894 (данните са публикувани в списание КАМИОНИ бр. 1/2020).

Не е ясно откъде идва разликата и дали от регистрациите на АСЕА не са изключени пътнически леки автомобили, хомологирании регистрирани като лекотоварни, каквато практика има в България. Но цяло чудо е, че все пак страната ни присъства в европейската статистика, след като в данните за регистрациите на нови камиони и автобуси, разпространени от АСЕА, графата срещу България упорито продължава да стои празна.



Източник: Националните асоциации на автомобилните производители
1 - Включително микробуси
2 – Лекотоварни автомобили до 6 т
3 – По прогнози на ANFIA
4 - Данните за Малта не са налични
5 – Членки на ЕС отпреди разширяването през 2004 г.
6 – Приети в ЕС след разширяването през 2004 г.
7 - Европейска асоциация за свободна търговия

<< Обратно към новините