Пакет Мобилност набира все повече противници

23.12.2019

Пакет Мобилност набира все повече противници

Емоциите от компромисната сделка за пакет Мобилност, съвсем не са избледнели. Бизнес организации и политици от цяла Европа смятат, че пакетът от регулации за транспортния сектор е неприемлив.

Ако искате да четете списание КАМИОНИ в електронен вариант, моля абонирайте се тук.

И това не е всичко. Дори Европейската комисия е разочарована от постигнатото споразумение по пакета. Вицепрезидентът на ЕК Валдис Домбровскис каза в Страсбург, че комисията е разочарована от резултата от тези преговори.

Комисията изразява съжаление, че споразумението, постигнато между Съвета и Европейския парламент, съдържа елементи, които не са съвместими с целите на Европейския Зелен договор. Това включва задължителното връщане на камиони в страните по регистрация на всеки осем седмици и ограниченията за комбинирани транспортни операции.

Според вицепрезидента на ЕК задължението за връщане ще доведе не само до ненужни вредни емисии, но и до задръствания и неефективен транспорт. Домбровскис добави, че подобни решения не са били предложени в първоначалния проект на ЕК.

"Следователно Комисията внимателно ще оцени въздействието на тези два аспекта върху климата, околната среда и функционирането на единния пазар. След оценката на въздействието, ако е необходимо, ЕК ще упражни правото си да представи целево законодателно предложение преди влизането в сила на тези две разпоредби", добави той.

Българският евродепутат Петър Витанов, член на Комисията по транспорт и туризъм в Европейския парламент, обяви през септември тази година, че България вероятно ще поиска Съдът на Европейския съюз да премахне някои от клаузите в пакет Мобилност. Ставаше въпрос за разпоредбата за задължителното връщане на камиона в страната на регистрация.

Министърът на транспорта Росен Елязков също заяви, че обмисля да оспори част от пакета пред Европейския съд. Той остро критикува постигнатото споразумение, като подчерта, че подобряването на условията на труд и безопасността на пътя са последните елементи, които са се взели впредвид при постигането на компромис. Според него това се потвърждава от договореното изискване за задължително връщане в страната на регистрация на превозното средство.

"Ще предложа на министрите от групата единомислещи държави-членки, както и на всички, недоволни от едностранно наложените текстове, да излезем със съвместно изявление, с което да обясним на европейските граждани, че има разминаване между договореното от трилога и целите, първоначално заложени в пакет Мобилност. Надявам се, че нито Съветът, нито Комисията, нито Европейският парламент окончателно ще одобрят подобни разпоредби", коментира Желязков.

„Липсата на пропорционалност ще засегне всички страни от периферията на Европа, независимо дали са разположени на запад или на изток, на Балтийско море или на юг в континента. По отношение на нашата позиция, ние изразихме намерението си да сезираме Съда на ЕС, за да защитим интересите на периферните държави-членки. Ясно е, че разпоредбите са непропорционални и дори дискриминационни", добави българският министър.

Подобно мнение изрази и Лучан Боде, румънският министър на транспорта, инфраструктурата и съобщенията. Той заяви, че настоящата форма на пакет Мобилност е неприемлива за Румъния и посочи, че въздействието й върху транспортния сектор ще бъде тревожно. Според него връщането на превозното средство в страната на регистрация ще генерира допълнителни разходи и може да възпрепятства бизнес развитието и операциите на превозвачите.

Разпоредбите на пакет Мобилност, одобрени миналата седмица, не се харесват и от белгийците. Предварителното споразумение бе разкритикувано от белгийския министър, отговорен за мобилността - Франсоа Бело.

„Ако този регламент не бъде адаптиран, не изключвам да заведем иск пред Съда на Европейския съюз“, каза той пред Knack.be.

Бело визира преди всичко разпоредбите за каботаж. В момента шофьорите на камиони от белгийски компании излизат от Белгия, за да превозват стоки, например до Франция, където извършват няколко каботажни операции, преди да се върнат у дома за уикенда. Допълването на работата с каботаж позволява на много компании в Белгия да останат в бизнеса.

Ако пакет Мобилност влезе в сила в този си вид, след всеки три каботажни операции превозното средство ще има период "на охлаждане" до четири дни. По това време камионът няма да може да извършва транспортни дейности в същата страна. Разпоредбата ще затрудни много белгийски превозвачи да работят нормално.

Италианците, подобно на Европейската конфедерация на профсъюзите ETF, пък поставят под въпрос правилата за седмична почивка на водачите. Според одобрения Пакет, шофьорите в международния транспорт ще могат да вземат два съкратени седмични почивки подред, последвани от редовната 45-часова седмична почивка.

Италианските синдикати Filta Cgila, Fit Cisla и Uiltrasporti критикуват тази мярка като противоречаща на целта на Европейската комисия да намали наполовина броя на жертвите на пътнотранспортни произшествия до 2020 г. Синдикатите смятат, че новите правила няма да гарантират адекватно възстановяване на водачите след работната седмица, което може да има отрицателно въздействие, не само върху тяхното здраве, но и върху пътната безопасност.

Немислимо е, че за други категории работници, които са по-малко изложени на риск от сериозни злополуки, законът предвижда единадесет часа почивка всеки ден, за да се гарантира адекватно възстановяване. А за шофьорите, които превозват хора и стоки, безопасността може да се игнорира, като се намали дневната почивка до само девет часа", се казва в изявление на Filta Cgila, Fit Cisla и Uiltrasporti.

<< Обратно към новините