Международен пикап на годината: ТЕСТЪТ

19.12.2017

Международен пикап на годината: ТЕСТЪТ

Претендентите тази година бяха: Mercedes-Benz X-Class, Renault Alaskan, Volkswagen Amarok V6 и Toyota Hilux.

Тази есен тежкият тест, който трябваше да определи носителя на престижното отличие International Pick-up Award се проведе в Румъния на отлично избраното и подходящо точно за тази цел трасе за мотокрос край Зарнести – малко градче в подножието на Карпатите в близост до Брашов.



Тестовете на международното жури International Pick-up Award продължиха три дни, през които имахме възможност многократно да изпробваме всеки от тестовите пикапи по магистрала и първокласен междуградски път, върху заснежена планинска настилка и в дълбока кал. Шофирахме часове наред, сменяхме колите, измервахме габарити, засичахме разход на гориво, снимахме и записвахме, трошихме брони, чупихме джанти, раздирахме гуми, закъсвахме безнадеждно…



Обект на нашите издевателства бяха петнайсетина пикапа – по 2-3 коли от всеки от шестте представени модела – Mercedes-Benz X-Class, Renault Alaskan, Toyota Hilux, VW Amarok V6, Nissan NP300 Navara и Ford Ranger. Последните два автомобила ни бяха предоставени единствено с идеята да послужат като база за сравнение с по-новите модели, без да участват в тазгодишната класация. Убеден съм, че извънредното и на пръв поглед излишно усилие на Ford и Nissan ще се отплати само след няколко години, когато ще им се наложи да пуснат на пазара новите си модели, които ще бъдат оптимизирани именно благодарение на резултатите и наблюденията от подобни тестове.

Renault Alaskan



Френският пикап е почти 100-процентово копие на Nissan NP300 Navara, който е носител на International Pick-Up Award за 2016 година. Двата модела се различават главно по оформлението на предницата и емблемата на волана. В интерес на истината Alaskan изглежда не по-зле от чудесната Navara, макар и да има съвсем различно излъчване. Ще се съгласите, че неговият по-малко агресивен дизайн дори подхожда повече на 2,3-литровия двигател от Renault Master.



За съжаление френският пикап няма да се продава на доста пазари, сред които е и България. Причината за това е нежеланието на много дилъри да си създават вътрешна конкуренция в рамките на концерна Renault Nissan. В резултат на това (а и на факта, че Nissan Navara вече е печелил отличието) Alaskan събра най-малко точки в гласуването за Международен пикап на 2018 година, въпреки че се представи чудесно по време на нашия тест и особено в изпитанията за икономичност. Това е единственият пикап, чийто среден разход по почти 500-километровия маршрут достигна границата от 8 л/100 км.

Toyota Hilux



Новият Hilux има амбицията да циментира господството на Toyota в този клас. Той доразвива добре познатите предимства на своя предшественик – здраво ремонтопригодно шаси, практичен дуракоустойчив интериор и корав двигател, който е далеч от върховите постижения на конкуренцията, но обещава огромен ресурс.

При движение по асфалт Hilux чувствително изостава от комфорта на Volkswagen Amarok V6 и Mercedes-Benz X-Class, но определено е най-добрият избор за офроуд. Шасито на Toyota се оказа отлично оразмерено, допринасяйки за безконтактното преодоляване дори на най-големите препятствия по нашето офроуд трасе, при които конкурентите му задираха по корем.



6-степенната автоматична трансмисия на Hilux функционира по-тромаво, кормилната уредба е с по-голям луфт, купето се наклонява повече в завои, салонът е по-тесен от всички останали, а материалите в интериора са възможно най-евтините. Всичко това обаче показва не изоставането на Toyota, а пълното ѝ пренебрежение към опитите на конкуренцията да създава нови пазарни ниши с нетрадиционни средства. Най-накрая Hilux се оказа единственият модел, чийто разход на гориво по време на теста беше по-нисък от декларираната от производителя стойност.

Mercedes-Benz X-Class



Най-вероятно X-Class щеше да спечели този тест, ако конструкторите на Mercedes-Benz бяха успели да довършат разработката на версията V6 още през тази година. Немският пикап демонстрира великолепно пътно поведение и отличен комфорт, успявайки да впечатли всички членове на журито International Pick-up Award. Съвсем малко не му достигна да се поздрави с победата и това беше свързано не толкова с някакви недостатъци на X-Class, колкото с прекалено силното представяне на Volkswagen Amarok V6.



Перфектната шофьорска позиция, чудесните спирачки и изключително стабилното стъпване на пътя превръщат X-Class в любимец на водачите с по-спортен стил на шофиране. Все пак някои детайли като възможността за регулиране на волана само по наклон (но не и в дълбочина), ограниченото пространство над главите на пътниците отзад, както и липсата на вариант с перманентно задвижване 4x4 издават родството с Nissan Navara и произтичащите от това ограничения за немските инженери.

X-Class се отчете със среден разход 8,5 л/100 км, т.е. с половин литър повече от другия модел, който използва същия двигател – Renault Alaskan. Обяснението се крие в по-голямото собствено тегло на немския пикап, който е по-тежък с около 150 кг.

Volkswagen Amarok V6



Чисто теоретично конструкцията на Amarok би трябвало да е най-остаряла в сравнение с всички останали участници в теста. Пикапът на Volkswagen спечели първото издание на International Pick-Up Award през 2011 г. и оттогава доминира в технологично отношение. Единственото, което му пречеше да засенчи конкуренцията по всички показатели, беше слабият двулитров мотор, с който Amarok се оборудваше до миналата година. Ето защо, когато се появи новият фейслифт с двигател V6, всички отчетоха това като съвсем логична, макар и доста позакъсняла стъпка в правилната посока.



Ако през 2010 година, когато проведохме нашия първи тест, някой ми беше казал, че и през 2017 година Amarok все още ще бъде най-комфортният, най-просторният, най-качествено сглобеният и най-добре оборудваният пикап на пазара, едва ли щях да му повярвам. Това обаче е факт, който е показателен за новаторския подход на Volkswagen още от първата скица при конструирането на този изключителен модел. Добавете новия 3-литров задвижващ агрегат V6 с 224 к.с. и свръхбързата 8-степенна автоматична предавателна кутия и ще разберете защо е практически невъзможно Amarok да бъде победен в пряк двубой дори от Mercedes-Benz.



С нетърпение очаквам 2018 година, когато и двата немски гиганта ще лансират нови версии на своите пикапи с 258 к.с. Макар и да съм сигурен, че феновете на Toyota въобще няма да се трогнат нито от битката за повече мощност, нито от нашата класация, ето резултатите от гласуването ни след този тест:
Volkswagen Amarok V6 – 56 т.
Mercedes-Benz X-Class – 50 т.
Toyota Hilux – 41 т.

Красимир КИРИЛОВ
Член на журито International Pick-up Award

<< Обратно към новините