X-Class: първи тест на пикапа на Mercedes-Benz в Чили

07.12.2017

X-Class: първи тест на пикапа на Mercedes-Benz в Чили

В края на октомври в Чили се проведе уникален тест на новия X-Class – първият сериен пикап в историята на Mercedes-Benz.

Основната цел на теста беше да демонстрира нагледно колко по-различен и по-добър е щутгартският модел в сравнение със своя първообраз – Nissan Navara, с който дели място на една и съща поточна линия в Барселона. А дали наистина е така?

Пикапите са странни животни – имат товароносимост на голям ван и проходимост на висок SUV, но въобще не приличат на нито едно от двете. Продажбите на този тип автомобили никак не са много – нито в глобален, нито в европейски мащаб, но популярността им непрекъснато расте. Причините за това са доста и повечето от тях имат съвсем разумно обяснение, но най-важната от тях е чисто субективна: добрият пикап носи неповторим имидж на всяка марка, която може да си позволи да инвестира в разработката му, без непременно да очаква милионни продажби.



Когато в края на октомври кацнах в Сантяго де Чили по покана на Mercedes-Benz, нямах абсолютно никаква представа какъв точно автомобил ми предстои да шофирам в продължение на няколко дни по всякакъв тип настилки – прекрасни магистрали в близост до огромния мегаполис, живописни междуградски пътища, лъкатушещи между огромни лозя и ненадейно преминаващи в макадам при изкачванията в подножието на Андите, плюс известна доза доста сериозен офроуд. Няма да се отплесвам по невероятната природа на Чили (а именно тя допринася тази далечна страна да е един от най-големите пазари за пикапи в света), само ще дам един пример: сутринта можете да метнете в багажника на пикапа си един сърф и чифт ски, да отпрашите към Валпарайсо и до обяд да се забавлявате в океана при +30 °С, а следобед вече можете да се спускате по пистите на Ел Колорадо, които все още са добре заснежени в началото на чилийската пролет през октомври.



Сядайки зад волана на X-Class, изпитах огромно облекчение: в салона му няма нито един детайл от Nissan Navara! Не че нещо в интериора на японския модел куца, но просто не би подхождало на един Mercedes-Benz да изглежда по същия строго функционален начин. Върховата версия Power Line (освен нея немците предлагат още два варианта – базовия Pure Line и междинния Progressive Line) впечатлява с великолепен дизайн, превъзходни материали и стилни цветови комбинации. Кожените седалки са изключително комфортни, а ергономията е значително подобрена в сравнение с Navara (задната седалка например е повдигната с 3 см). Многофункционалният централен дисплей е заимстван от V-Class, а таблетът и джойстикът за навигация сред многобройните менюта са от леките коли на Mercedes-Benz. Атрактивните вентилационни отвори са запазен дизайнерски елемент само за X-Class.



Първото впечатление при движение е свързано с невероятната шумоизолация и почти пълното погасяване на вибрациите от двигателя и съприкосновението с пътната настилка. Инженерите от Щутгарт твърдят, че в това отношение са достигнали високото ниво на V-Class, но по мое лично мнение те са го надскочили. Постижението им се дължи на редица корекции в базовата конструкция на Navara, сред които е и смяната на лостовия механизъм за смяна на предавките с жило.
Съвсем нетипично за един пикап е и пътното поведение на X-Class при движение с висока скорост в завои. Шасито е разширено с цели 7 см в сравнение с Navara, за да се постигне по-добра стабилност (допълнителен бонус е възможността за натоварване на европалет между калниците в товарния леген). Гредите са усилени, което осигурява по-голяма коравина на конструкцията, предоставяйки възможност за по-спортно шофиране.



Принос за по-добрия комфорт има и изцяло промененото окачване, което се предлага в две версии – стандартно (с просвет 202 мм) и високо (222 мм). След като изминах почти 1000 км с X-Class мога с ръка на сърцето да препоръчам стандартното окачване само на тези щастливци, които ще карат пикапите си по пътната мрежа на Бавария. За всички останали има само един разумен избор: високият вариант.



Имах удоволствието да изпробвам един прототип на X-Class с двигател V6 и мощност 258 к.с. в комбинация със 7-степенен автоматик и 5 режима на превключване на скоростите, но за съжаление той ще стигне до серийно производство чак през лятото на 2018 година. Дотогава в продажба ще бъдат само версиите с 2,3-литров турбодизел от Nissan Navara със 163 к.с. (с единичен турбокомпресор) и 190 к.с. (битурбо). И двата варианта биха свършили добра работа на всеки средностатистически потребител на пикапи, но само V6 отговаря на високите очаквания от страна на традиционната клиентела на Mercedes-Benz.



X-Class е първият пикап, осигуряващ пълна свързаност на водача с автомобила чрез смартфон благодарение на софтуера Mercedes me, който предоставя онлайн достъп до полезна информация в реално време (например за местоположението на автомобила), както и навигация от врата до врата.

По отношение на товарните характеристики X-Class е на средното ниво за класа, справяйки се с превозването на товари до 1067 кг и тегленето на ремаркета до 3,5 тона. Както вече стана дума, товарният му леген е същият като на Nissan Navara с тази разлика, че светлият отвор между калниците е разширен със 7 см. От чисто практична гледна точка еднаквите размери означават, че още с пускането на X-Class в продажби през ноември тази година клиентите му вече разполагат с богат избор от аксесоари – хардтопи, капаци, щори, ролбари и други.



По всичко изглежда, че Mercedes-Benz X-Class няма никакво намерение да се равнява по стандартите на черноработниците Toyota Hilux и Ford Ranger. Основен негов конкурент без съмнение ще бъде Volkswagen Amarok, колкото и различни да са двата немски пикапа в много отношения. Изборът между тях ще бъде базиран на усещането на клиентите за високо качество, комфорт и не на последно място – имидж.

Всичко това си има своята цена и при X-Class тя стартира от 37 294 евро с ДДС в Германия. Дали това е малко или много, всеки може да прецени сам за себе си най-вече според влечението си към трилъчата емблема. Аз определено нямам слабост към този символ на престиж, затова X-Class не може да ме впечатли с нищо друго, освен с чисто обективни автомобилни достойнства. Признавам, впечатлен съм.



Пълният текст на теста на новия Mercedes-Benz X-Class, както и техническите му данни, може да прочетете в новия декемврийски брой 10/2017 на сп. КАМИОНИ.

Красимир КИРИЛОВ
Член на International Pick-up Award

<< Обратно към новините